Rompetrol: in datele ANAF referitoare la pretul carburantilor exista o serie de neclaritati
Home » Noutati auto  »  Rompetrol: in datele ANAF referitoare la pretul carburantilor exista o serie de neclaritati
Rompetrol: in datele ANAF referitoare la pretul carburantilor exista o serie de neclaritati
Grupul Rompetrol a pus la dispozitia reprezentatilor Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si ai Consiliului Concurentei toate informatiile si lamuririle privind modul de formare al pretului final al carburantilor, dar in interpretarea datelor se observa o serie de neclaritati ce nu reflecta situatia actuala, precizeaza compania, intr-un comunicat remis miercuri Agerpres. 'Grupul Rompetrol a pus la dispozitia reprezentatilor ANAF si ai Consiliului Concurentei toate informatiile solicitate, oferind in acelasi timp si lamuriri privind modul de formare al pretului final si evolutia componentelor care intra in alcatuirea acestuia (cotatii internationale, evolutiile acestora, formule de calcul). Modul de interpretare a datelor ramane la latitudinea institutiilor statului, dar din primele concluzii aparute in presa observam faptul ca exista o serie de neclaritati care nu reflecta situatia actuala. De exemplu, influenta cursului valutar, in special RON/USD, in modul de formare al pretului final este semnificativa, tinand cont ca materia prima este importata si platita in dolari. La acestea, se adauga si influentele macroeconomice', mentioneaza comunicatul. Reprezentantii companiei isi exprima insa increderea in institutiile competente in vederea solutionarii acestor nelamuriri si in vederea gasirii unei rezolutii corecte in ceea ce priveste piata distribuitorilor de carburanti din Romania. Conform comunicatului, componentele pretului carburantilor sunt TVA, acciza, costurile logistice (distributie primara si secundara - salarii, intretinere, amortizari - rovigneta, anvelope de iarna, etc.), costurile de operare retea de distributie (salarii, taxe, impozite locale, utilitati, investitii obligatorii), costul materiei prime (inclusiv costurile aferente aprovizionarii si prelucrarii acesteia), costurile financiare (dobanzi - credite investitii, curs valutar, etc.) si adaosul comercial. Anul trecut, acciza pentru benzina fara plumb a crescut de la 436 euro/tona (in 2009), la 452 euro/tona in 2010, pentru ca, de la 1 ianuarie 2011, aceasta sa creasca la 467 euro/tona, iar pentru motorina a crescut de la 336 euro/tona in 2009, la 347 euro/tona in 2010 si la 358 euro/tona in 2011. Pentru calculul accizei se tine cont de cursul Bancii Centrale Europene din prima zi lucratoare a lunii octombrie a anului precedent. Astfel, pentru 2011 aceasta este de 4,2655 lei/euro, pentru 2010 de 4,2688 lei/euro si pentru 2009 de 3,7364 lei/euro. In prezent, nivelul total al sumelor virate de Rompetrol Downstream catre bugetul de stat (taxe, accize, TVA) reprezinta 49% din pretul final al benzinei si de 46% din cel al motorinei. in acelasi timp, cuantumul accizei din pretul final al carburantilor este 29% pentru benzina si de 26% pentru motorina. Rompetrol Downstream opereaza pe plan intern o retea de aproximativ 450 de statii (130 statii proprii, 160 Partener Rompetrol, 160 Rompetrol Expres) si comercializeaza gamele de carburanti Efix (destinat protejarii si curatarii motorului) si Alto (benzina Alto 101, cu cea mai mare cifra octanica de pe piata, si motorina Alto 55, destinata reducerii emisiilor motorului si sporirii performantelor acestuia). Comunicatul Rompetrol precizeaza, de asemenea, ca fiecare companie petroliera are propriul mod de calcul al pretului carburantilor la pompa, in functie de costurile de procesare ale titeiului, distributie ale combustibililor si operare ale retelei. Primul-ministru Emil Boc a solicitat, in sedinta de guvern de miercuri, Autoritatii Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) sa declanseze inspectii fiscale generale la companiile petroliere din Romania care au majorat nejustificat pretul carburantilor, pentru a se constata daca veniturile obtinute se reflecta in profitul firmelor respective si, implicit, in taxele si impozitele platite. De asemenea, premierul a cerut si o verificare privind respectarea normelor concurentiale, in conditiile in care firmele au ridicat simultan pretul carburantilor, desi cotatiile internationale nu justificau acest lucru. Potrivit unui raport al ANAF, prezentat de premier in sedinta de Guvern, cresterea pretului la carburanti nu se justifica pe seama taxelor impuse de Executiv. Emil Boc a aratat ca pretul carburantului la pompa a crescut cu 20% de la inceputul pana la finalul anului 2010, in conditiile in care taxele impuse s-au diminuat de la 52,5% la 49,8%, chiar si in imprejurarile majorarii TVA de la 19% la 24%, a spus Boc. Totodata, primul ministru a spus ca, in 2009, cand cotatiile la petrol s-au dublat, s-a majorat pretul cu doar 50 de bani. in schimb, in 2010, cand s-a majorat cotatia numai cu 15%, de la 850 de dolari la 980 de dolari pe tona, cresterea la pompa este de un leu pe litru. Sursa: AGERPRES

Leave a Reply

Your email address will not be published.