Taxa pe poluare: Statul trebuie sa inapoieze banii
Home » Noutati auto  »  Taxa pe poluare: Statul trebuie sa inapoieze banii
Taxa pe poluare: Statul trebuie sa inapoieze banii
Conform Capital.ro, restituirea banilor incasati din taxa de poluare si modificarea legislatiei prin introducerea unei taxe conforme cu dreptul mediului vor fi primele consecinte ale recentei hotarari a Curtii de Justitie a Uniunii Europene. Curtea de Justitie de la Luxemburg a decis, de curand, ca taxa de poluare instituita in Romania incepand cu 1 iulie 2008 este contrara dreptului UE. Tribunalul Sibiu, care avea pe rol un litigiu ce viza aceasta taxa, a adresat Curtii de Justitie a UE (CJUE) intrebari cu privire la compatibilitatea acestei reglementari cu dreptul Uniunii. Cazul Tatu a devenit astfel unul de referinta pentru toate litigiile care au avut, au sau vor avea ca obiect aceasta taxa. „Decizia este obligatorie pentru noi, Curtea de la Luxemburg fiind singura care interpreteaza oficial Tratatul UE. Astfel, in toate litigiile aflate pe rolul instantelor, care au ca obiect taxa de poluare, va trebui sa se tina cont de aceasta decizie. Chiar daca se refera strict la OUG nr. 50/2008, modificarile ulterioare au vizat doar cuantumul taxei, si nu conceptia cu privire la aceasta. De aceea, hotararea CJUE ar trebui sa aiba efect si asupra modificarilor ulterioare“, ne-a spus judecatorul Cristi Danilet, membru al Consiliului Superior al Magistraturii. Aceasta precizare vine in contextul in care autoritatile romane au inteles ca decizia nu ar viza decat vechea forma a OUG nr. 50, nu si modificarile ulterioare. „In forma actuala, legea privind taxa de poluare auto nu a ridicat pana acum probleme de natura neconformitatii cu dreptul european. Nici CJUE si nici Comisia Europeana nu au semnalat acest aspect. O hotarare preliminara a CJUE, care este o interpretare a dreptului european relevant, nu este susceptibila de a fi pusa in executare. Ea este insa obligatorie pentru instanta nationala in procesul de solutionare a cauzei“, este de parere Horatiu Razvan Radu, agent guvernamental al Romaniei pentru CJUE si Tribunalul UE. La randul sau, Claudiu Ecedi-Stoisavlevici, administrator jurist la CJUE, a precizat pentru Capital ca „Hotararea CJUE are in vedere OUG nr. 50/2008 in versiunea sa initiala, fara modificarile ulterioare. In ceea ce priveste forma modificata a taxei, revine instantelor nationale sarcina de a examina compatibilitatea acesteia cu dreptul Uniunii, pe baza argumentelor din hotararea Tatu. In cazul in care ar avea dubii cu privire la interpretarea dreptului Uniunii, instantele nationale au posibilitatea de a sesiza din nou Curtea de la Luxem­burg. De altfel, Curtea a fost deja sesizata cu o noua trimitere preliminara, care priveste versiunea modificata a OUG nr. 50/2008 - astfel cum aceasta era in vigoare la 1 februarie 2010, insa hotararea va fi pronuntata, probabil, abia in toamna“. Daca nu sunt bani, se compenseaza cu datoriile la stat Judecatorul Danilet considera ca, in mod firesc, Executivul ar trebui sa gaseasca o solutie pentru restituirea banilor, care sa evite blocarea instantelor cu o avalansa de dosare, deoarece solutia este previzibila. „In ultimii ani s-a triplat numarul hotararilor date in contenciosul administrativ, din care o buna parte vizeaza taxele de poluare. E vorba de mii de cazuri“, sustine magistratul. Acesta considera ca, in urma deciziei CJUE, vor trebui despagubiti atat cei care au pierdut procesele, deoarece unele instante au respins astfel de cereri, aplicand gresit dreptul comunitar, cat si cei care au astfel de dosare pe rolul instantelor si cei care inca nu au depus cerere in instanta, dar au achitat taxa. „In ceea ce priveste restituirea banilor, daca hotararea judecatoreasca nu se executa sau se intarzie executarea ei, riscam condamnari la CEDO pentru lipsa unui proces echitabil. Este adevarat ca, din cauza crizei, nu sunt bani. Dar se poate compensa cu alte datorii la stat. De exemplu, nu mai platesti impozit o perioada, pana la stingerea datoriei statului“, spune Danilet. Aceeasi opinie o are si avocatul Gheorghe Gheorghiu: „Sumele vor fi recuperate integral. Practic, se va lua din buzunarul nostru, al tuturor. Orice reesalonare a sumelor este ilegala. In caz de nerespectare a hotararilor judecatoresti privind returnarea banilor, cetatenii pot apela, in ultima instanta, la executarea conturilor si bunurilor statului“. Cum trebuie modificata legislatia In viziunea judecatorului Danilet, exista doua solutii legislative pentru a respecta decizia CJUE. Fie se renunta la aceasta taxa, situatie putin probabila, deoarece Guvernul are nevoie de bani la buget, fie se introduce o taxa de poluare adevarata. Adica, pentru toate masinile care se afla in circulatie, indiferent de tara in care au fost produse si indiferent daca se afla sau nu la prima inmatriculare, sa se plateasca o taxa in functie de vechimea autoturismului, in acord cu dreptul mediului, conform caruia poluatorul plateste. Insa aceasta taxa nu trebuie sa fie excesiva, asa cum se precizeaza si in decizia Curtii Europene. Claudiu Ecedi-Stoisavlevici explica si care ar fi urmarile daca legislatia nu se va modifica pentru a se pune in acord cu cea europeana: „Curtea nu obliga in mod direct statul membru sa isi modifice legislatia in cauza. Totusi, statul are aceasta obligatie in temeiul principiului cooperarii loiale. In cazul in care nu isi modifica legislatia pentru a o pune in acord cu decizia Curtii, Comisia Europeana poate declansa impotriva acestui stat procedura de infringement“. Efecte pe piata auto Asa cum era de asteptat, comerciantii de masini noi nu vad cu ochi buni efectele deciziei CJUE. In privinta comerciantilor de masini de ocazie, parerile sunt impartite. Pe de o parte sunt cei care, fortati de taxa pe poluare, au preferat sa aduca in parcuri, pentru vanzare, doar masini deja inmatriculate in Romania. Acestia se tem ca vor ramane cu masinile nevandute sau vor fi nevoiti sa vanda in pierdere. De cealalta parte sunt samsarii de masini care au continuat sa aduca masini second-hand din afara tarii. Cu certitudine insa, pe langa efectele directe asupra vanzarilor de masini noi si de ocazie, eventuala renuntare la taxa pe poluare poate duce si la un efect secundar greu de evitat. Este vorba despre blocarea programului de casare. Pentru ca, in proportie covarsitoare, fondurile Administratiei Fondului de Mediu destinate acestui program proveneau din taxa pe poluare. Sursa: Capital.ro.

Leave a Reply

Your email address will not be published.