Circulatia pe autostrazile Romaniei, care trebuie mai intai finalizate, ar putea fi taxata din 2013. Pentru inceput se vor taxa Bucuresti – Constanta, Bucuresti – Pitesti, centura de sud a Bucurestiului si tronsoanele de pe Coridorul 4, intre Sibiu si Nadlac. Cu alte cuvinte acestea vor fi autostrazile noastre in anul 2013, portiunea romaneasca din Coridorul 4 urmand a fi utilizata pe tronsoane!
“In Europa, statele care nu percep o asemenea taxa sunt, mai degraba, exemple singulare. Aceasta taxa exista in majoritatea statelor europene si romanii care au calatorit in afara stiu foarte bine. Autostrazile de pe Coridorul 4, finantate din fonduri europene, vor fi, de asemenea, taxate incepand cu 2013. Am luat aceasta decizie impreuna cu Comisia Europeana, asteptam rezultatele studiului JASPERS la sfarsitul acestui an, pentru a stabili si cuantumul. Va asigur ca taxele nu vor fi mari si sunt sigura ca romanii prefera sa plateasca cei cativa euro pentru a merge pe sute de kilometri de autostrada, in conditii de rapiditate si siguranta, decat sa mai asteptam ani la randul fara a avea resurse sa construim autostrazi”, a declarat Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, intr-un interviu acordat ziarului Ziua de Constanta.
Oficialul a mai precizat ca, legat de taxarea autostrazilor Bucuresti – Pitesti si Bucuresti – Constanta, MTI a decis sa inglobeze mentenanta pe aceste tronsoane cu constructia si mentenanta autostrazii de Centura Sud a Capitalei intr-un singur pachet de concesiune, pentru ca in acest mod sa reuseasca sa atraga mai usor investitori care sa finanteze constructia unei noi autostrazi.
“Nu poti sa te astepti de la un partener privat sa accepte acoperirea integrala a riscurilor fara a-i asigura conditiile sa isi amortizeze investitia in 25 sau 30 de ani”, a spus ministrul Transporturilor.
Modul in care se va aplica noua taxa de autostrazi si costul acesteia vor fi cunoscute la inceputul anului viitor dupa ce se va finaliza un studiu realizat de Compania de Drumrui (CNADNR) cu reprezentantii JASPERS (Joint Assistance to Support Projects in European Regions).
In prezent, discutia se poarta cu consultantii in ceea ce priveste valoarea taxei, suma initiala de care se discuta fiind de 5 euro pe 100 km, dar si modul in care vor fi verificati soferii, fie prin puncte fixe de taxare, fie printr-un sistem mobil sau chiar prin intermediul sistemului de satelit ce va fi instalat prin programul Galileo.
Sursa: AGERPRES