Singura modalitate de recuperare a taxei de prima inmatriculare este promovarea unei actiuni in fata instantelor de judecata, a declarat Carmen Diaconu, avocat SCA Olteanu si Asociatii.
‘Astfel, persoanele care au achitat taxa auto se pot indrepta impotriva statului roman printr-o cerere de chemare in judecata depusa la sectia de contencios administrativ a tribunalului in a carei raza teritoriala a fost achitata taxa de prima inmatriculare’, a spus Diaconu.
Ea a reamintit ca taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule a fost introdusa in Codul Fiscal prin Legea nr. 343/2006 sub forma unui nou impozit, cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2007, initial pentru toate autovehiculele, iar dupa modificarea Legii nr. 343/2006, prin O.U.G. 110/2006, a fost restransa la toate autoturismele si autovehiculele, inclusiv cele comerciale, prevazandu-se categorii de persoane exceptate (cele cu handicap, misiuni diplomatice, etc.), cat si scutiri de la plata taxei, in cazul vehiculelor istorice.
‘Aceasta taxa speciala se datoreaza cu ocazia primei inmatriculari in Romania a unui autoturism sau vehicul comercial, dintre cele enumerate de art.214 indice 1 Cod fiscal. De retinut este faptul ca taxa in discutie nu este perceputa pentru autoturisme deja inmatriculate in Romania, stat comunitar incepand de la 1 ianuarie 2007, fiind perceputa numai pentru autoturismele inmatriculate in celelalte state comunitare si reinmatriculate in Romania, dupa aducerea acestora in tara’, a explicat avocatul SCA Olteanu si Asociatii.
De asemenea, aceasta a mai spus ca potrivit articolului 110 alineatul 1 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene (de exemplu articolul 90 TCE), nici un stat membru nu aplica, direct sau indirect, produselor altor state membre, impozite interne de orice natura, mai mari decat cele ce se aplica, direct sau indirect, produselor nationale similare.
‘Conform alineatului 2 al aceluiasi articol, niciun stat membru nu aplica produselor altor state membre impozite interne de natura sa protejeze indirect alte sectoare de productie. Scopul general al articolului 110 alineatul 1 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene este acela de a asigura libera circulatie a marfurilor. Acest articol se refera la impozitele si taxele interne care impun o sarcina fiscala mai consistenta produselor provenite din alte state membre, in comparatie cu produsele interne. OUG nr. 50/2008 este contrara articolului din tratat intrucat este destinata sa diminueze introducerea in Romania a unor autoturisme fabricate intr-un alt stat membru UE’, a explicat Diaconu.
Ea a mai afirmat ca dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, acest lucru nu este admisibil cand produsele importate sunt din alte tari membre, atata timp cat norma fiscala nationala diminueaza sau este susceptibila sa diminueze, chiar si potential, consumul produselor importate, influentand astfel alegerea consumatorilor.
‘In concluzie, indiferent de modalitatea de legiferare, taxa auto a fost si ramane o taxa care incalca dispozitiile comunitare, motiv pentru care legiuitorul roman ar trebui sa revina asupra acesteia si sa elimine aceasta taxa’, a mai spus Carmen Diaconu.