Primul bilant al pietei auto in 2012: in prima luna a anului vanzarile de autoturisme au scazut cu 21% fata de ianuarie 2011, in timp ce inmatricularile au avansat cu 86%, iar productia si exporturile de masini au crescut cu aproape 5%. 

Vanzarile de autoturisme au inregistrat in luna ianuarie a acestui an o scadere de 21% fata de perioada similara a anului trecut, la un nivel de aproape 3.500 de autoturisme, conform statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). Scaderea vine in contextul in care in luna ianuarie a anului trecut programul „Rabla” 2010 era inca functional, in timp ce anul acesta nu mai este in vigoare un program de casare.

Cu toate acestea, in acelasi interval numarul de masini inmatriculate aproape s-a dublat, de la aproape 2.700 de unitati anul trecut la circa 5.000 in ianuarie 2012, fiind pentru prima data in ultimii trei ani cand inmatricularile depasesc vanzarile. Ultima oara cand acest lucru s-a intamplat a fost in ianuarie 2009, cand, ca si acum, a fost modificata taxa de poluare.

La nivelul intregii piete, declinul vanzarilor de autovehicule a fost mai accentuat, de 23%, la putin peste 4.200 de unitati, in contextul in care vanzarile de vehicule comerciale au scazut cu 32% la nivelul lunii ianuarie, de la peste 1.000 de vehicule anul trecut la aproape 700 luna trecuta. Jucatorii din piata spun ca protestele si situatia politica din prima luna a anului nu au afectat piata auto la fel de mult ca lipsa programului „Rabla”, care ar putea fi reluat in luna martie.

In topul celor mai vandute autovehicule, Dacia se claseaza pe prima pozitie, cu 970 de unitati vandute, in scadere cu 35%, urmata de Volkswagen cu 490 de unitati, in crestere cu 15%, si Skoda 325 de unitati, in scadere cu 18% fata de perioada similara a anului trecut.

Pe fondul lipsei programului „Rabla”, in topul cresterilor de vanzari in prima luna a anului se afla doar doua marci care inregistreaza volume importante din programul de casare – Volkswagen si Hyundai -, in timp ce cresterile cele mai puternice au fost inregistrate de unele marci premium.

Potrivit declaratiilor lui Thomas Dubruel, directorul general al Renault Commercial Roumanie, divizia Grupului Renault care gestioneaza vanzarile pe piata locala a marcilor Dacia, Renault si Nissan, „in ianuarie 2012 grosul vanzarilor a fost reprezentat in primul rand de persoanele juridice. Din acest motiv avem nevoie de un program «Rabla». Fara acesta piata ar fi foarte slaba”.

El estimeaza in continuare o crestere pe segmentul de flote si utilitare, dar spera si la o revenire pe retail, dar aceasta depinde de programul „Rabla”.

Cresterea ponderii persoanelor juridice explica si faptul ca doua din cele trei marci premium, Audi si Mercedes-Benz, au intrat in top zece branduri cu cele mai mari vanzari, toate cele trei inregistrand cresteri ale vanzarilor de pana la 64%.

In functie de modele, Dacia Logan ramane cel mai vandut, cu 445 de masini livrate, in scadere cu 3,5% fata de perioada similara a anului trecut, in timp ce Duster s-a clasat pe locul secund, punctand o crestere de 30%. Productia de vehicule a inregistrat o crestere de 4,6%, la 25.928 de unitati, in crestere cu 4,4% la autoturisme si un avans de 9,1% la vehiculele comerciale.

Dacia a produs luna trecuta 24.747 de autoturisme, din care 24.666 au fost exportate, ceea ce inseamna ca 99% din masinile produse la Mioveni au ajuns pe alte piete. Potrivit dealerilor auto, „anul” vanzarilor de masini are in realitate zece luni, in conditiile in care ultimele doua saptamani din decembrie, primele doua din ianuarie si luna august sunt perioade in care clientii viziteaza destul de rar showroomurile.

Cum bancile dau mai greu si mai scump credite pentru masini, dealerii auto se asteapta sa inceapa din nou sa vanda masini catre persoane fizice odata cu demararea programului de casare, prin care statul asigura un „discount” de 2.700 de euro, valoarea aferenta celor trei tichete.

Potrivit declaratiilor lui Nicolae Sorescu, directorul grupului Radacini, care detine dealeri ai marcilor Opel, Chevrolet, Mazda, Suzuki, Citroën si Cadillac, in piata sunt acum trei tipuri de clienti – cei care asteapta demararea programului „Rabla”, cei speriati de noua taxa de poluare si care asteapta sa vada ce se intampla si firmele care inca nu si-au pus la punct bugetul pe acest an si mai amana achizitiile.

Si la nivel national dealerii auto asteapta demararea programului „Rabla”, mai ales in regiunile slab industrializate, unde nu exista un numar ridicat de firme care sa achizitioneze masini.

Sursa: Ziarul Financiar

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

S-ar putea să-ți placă și...