La promulgarea legii era obligatorie utilizarea anvelopelor de iarna sau all-season. Ulterior RAR-ul a precizat ca numai cauciucurile de iarna sunt acceptate. Acum, oficialii din Politia Rutiera recunosc ca anvelopele de iarna sunt obligatorii, de la 1 noiembrie, doar pentru masinile care circula pe drumuri cu polei, gheata sau zapada. Pe cine sa mai credem?

Seful Directiei Rutiere din Politia Romana preciza, recent, ca impreuna cu cei de la Registrul Auto Roman (RAR), ca politistii de la rutiera vor face echipe mixte pentru verificarea anvelopelor si ca echipele vor actiona la inceputul tronsoanelor cu gheata, zapada sau polei.

Cu alte cuvinte, politistii de la rutiera nu pot verifica singuri, independent fata de echipajul de la RAR si de cele 44 de laboratoare, anvelopele de iarna. De asemenea, politistii de la rutiera pot da amenzi doar daca personalul de la RAR spune ca anvelopele nu corespund.

Interesant este ca Registrul Auto Roman nu detine, la nivel national, decat 44 de autovehicule-laborator. Daca ne gandim ca verificarea unei masini dureaza, in medie, jumatate de ora, sansele sa fii surprins de o echipa mixta si amendat sunt foarte mici.

Totusi, daca ai avut ghinion, risti o amenda ce variaza intre 2.500 si 4.000 de lei, potrivit legislatiei care intra in vigoare de la 1 noiembrie. Soferii prinsi fara dotarea corespunzatoare risca si retinerea certificatului de inmatriculare al automobilului.
Trebuie sa stii ca sunt bune si anvelopele all-season, dar cu conditia sa fie inscriptionate “M+S”, de la mud (noroi) si snow (zapada).

Unele anvelope prezinta suplimentar si alte marcaje, cum ar fi un fulg de zapada si/sau o creasta alpina, insa acestea nu sunt obligatorii, ceea ce inseamna ca inscriptia M+S este suficienta pentru a clasifica o anvelopa ca fiind de iarna.

Indiferent daca exista unul sau ambele insemne suplimentare (fulg de zapada si creasta alpine), daca marcajul M+S lipseste, soferii se pot trezi cu amenzi. Cel mai bine, cumpara anvelope din magazine si din service autorizate si ignora reclamele mincinoase, care promoveaza anvelope care nu se incadreaza in prevederile legale.

Cat te costa anvelopele de iarna

De asemenea, ca sa fii sigur, inlocuieste anvelopele la un service autorizat. Montajul si echilibrarea rotilor costa intre 30 si 50 de lei pe fiecare roata.

Pretul anvelopelor de iarna este cuprins intre 25 de euro si 2.500 de euro. Cele mai ieftine sunt valabile pentru masini mici, precum Matiz sau Tico, in timp ce posesorii de SUV-uri de lux, ca Volkswagen Touareg sau Mercedes-Benz G500, vor fi obligati sa plateasca pana la 2.500 de euro.

De exemplu, Marius Gaja, dealer de anvelope la un cunoscut centru din Bucuresti, sustine ca pretul anvelopelor difera foarte mult de dimensiune. El a explicat ca, pentru fiecare masina, exista pana la 3 modele de marimi diferite, in functie de producator, care se potrivesc. Pentru Logan, dimensiunile sunt 186 – 65 – R15. Anvelopele pentru acest model costa 284 de lei/bucata, cu TVA inclus.

Mai exista si varianta anvelopelor second-hand. Totusi, aceasta solutie, desi mai ieftina, implica si mai multe riscuri. Costul este mai mic, in general, cu 50% in comparatie cu o anvelopa noua, in functie de gradul de uzura.

In prezent, unele supermarketuri vand anvelope resapate, cu 150 de lei bucata. Dar cele mai multe anvelope pot ascunde mici defecte care sa provoace accidente. Acelasi lucru se poate spune si despre jante, pentru ca pot fi indreptate intr-un mod defectuos si pot afecta sistemul de directie al masinii.

Distribuitorii de anvelope se asteapta la cresteri ale vanzarilor, in acest an, cu 20%, ca urmare a introducerii noii prevederi legale.

Sursa: Business24

Lasă un răspuns

S-ar putea să-ți placă și...