Majoritatea companiilor cu unitati de productie in Europa au debutat cu stangul in 2012. Vanzarile din ianuarie sunt extrem de slabe, iar cataloagele de comenzi nu arata nici ele mai bine. Cu toate acestea, companii precum Fiat, PSA Peugeot Citroen sau Renault, mentin capacitati de productie excedentare care genereaza pierderi uria?e.

„?tim deja ca primul trimestru al acestui an nu va fi bun. Comenzile sunt in scadere”, a declarat Carlos Ghosn, ?eful Renualt, in timp ce Allan Mullaly, boss-ul Ford Motor Co. Este de parere ca „mediul economic deteriorat are un impact negativ asupra operatiunilor noastre din afara Americii de Nord”.

Aceste estimari alarmiste au un numitor comun: declinul accentuat al pietei europene. Iar unul dintre cele mai importante motive pentru care liderii companiilor cu unitati de productie in Europa se tem pentru afacerile pe care le conduc este legat de supracapacitate. Asta pentru ca, in timp ce in 2008, 2009 ?i chiar 2010, in zona nord-americana au fost inchise zeci de uzine producatoare de ma?ini ?i componente pentru a contrabalansa scaderea vanzarilor ?i a stopa pierderile, in Europa, presinuea guvernelor a fortat multe companii sa mentina unitati de asamblare care functioneaza mult sub capacitate.

Confrom anali?tilor LMC Automotive, in acest moment, capacitatea medie de productie a uzinelor din Europa este la numai 65% din potential. Fiat, de exemplu, utilizeaza doar 50% din capacitatea totala de productie in timp ce uzinele PSA ?i Renault funtioneaza doar la 62% din capacitate. Putin peste medie se situeaza ?i Ford, aflat la 69% din capacitatea instalata. Singurii care par sa fi gasit o scapare din aceasta criza de supracapacitate sunt producatorii germani. Mercedes-Benz utilizeaza 72% din capaciatate in timp ce Opel se afla la 74%, Volkswagen la 76% iar BMW la 86%.

Aceasta situatie deloc placuta, ?i cu un impact dezastruos asupra bilanturilor financiare ale producatorilor auto, nu are mari ?anse sa fie rezolvata. Pe deoparte pentru ca majoritatea companiilor europene sunt datoare statelor in care au unitati de asamblare dupa valul de subventii primit in anii anteriori ?i, pe de alta parte pentru ca, in Europa, piata nu da semne de revenire. Anali?tii caracterizeaza industria auto europeana drept un „bolnav”. „Majoritatea producatorilor de aici merg contra curentului, in unele cazuri cu viteza mare”, spune Stefano Aversa, analist la AlixPartners. In acela?i timp, Arthur Maher de la LMC Automotive este de parere ca industria europeana are o capacitate excedentara de circa 10 milioane de unitati, mult peste cat poate absorbi piata. Avand in vedere ca media capacitatii instalate la uzinele din Europa este de 300.000 – 350.000 de unitati, o egalizare a cererii cu oferta ar insemna inchiderea a minimum 20-30 de uzine, fapt neverosimil in actualele conditii.

De?i pare cea mai simpla solutie, date fiind evolutiile pozitive ale pietelor asiatice, exportul nu are mari ?anse sa acopere excedentul. In primul rand este vorba despre costul mare de productie din UE, la care se adauga sumele necesare logisticii ?i taxelor. Apoi, zecile de uzine care au aparut ca ciupercile dupa ploaie in statele emergente din afara Europei, acopera aproape in totalitate necesarul pietelor din zonele in care sunt aplasate. Prin urmare, pe termen scurt ?i mediu, industria auto europeana se gase?te intr-un cerc vicios din care ie?irea nu pare sa se vada inca la orizont.

Sursa: Capital

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

S-ar putea să-ți placă și...