Amenda pentru soferii care blocheaza drumurile din cauza masinilor nedotate cu anvelope de iarna este de 5.000-8.000 de lei, a precizat joi Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI). Reprezentantii MTI au mai mentionat ca anvelopele de iarna second-hand mai vechi de 4-5 ani sau cele care au inaltimea profilului mai mica de 4 mm nu sunt recomandate.
Cat dureaza inspectia anvelopelor de iarna, in ce conditii sunt acceptate cauciucurile “all season”, in ce tari sunt obligatorii si in care sunt doar recomandate anvelopele de iarna sunt doar cateva intrebari la care reprezentantii Ministerului Transporturilor, ai Autoritatii Rutiere Romane (ARR) si ai Regiei Autonome “Registrul Auto Roman” (RAR) au facut precizari intr-un comunicat comun.
“Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, alaturi de Autoritatea Rutiera Romana (ARR) si Regia Autonoma “Registrul Auto Roman” (RAR), informeaza ca incepand cu data de 1 noiembrie 2011 intra in vigoare prevederile OG 5/2011 privind obligativitatea dotarii autovehiculelor cu anvelope de iarna, lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate atunci cand circula pe drumurile acoperite cu zapada, gheata sau polei. Reamintim ca noua legislatie a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 80, in data de 31 ianuarie a.c., asigurandu-se astfel o perioada de timp de 9 luni pentru ca cei vizati de noua legislatie sa intre in conformitate”, se arata intr-un comunicat al Ministerului Transporturilor.
Ministerul Transporturilor spune ca “scopul primordial” al noii legislatii este cresterea gradului de siguranta pe drumurile publice pe timp de iarna si reducerea numarului de victime omenesti ca urmare a echiparii necorespunzatoare a autovehiculelor pe drumurile acoperite cu zapada, gheata sau polei.
“MTI considera ca noua lege va salva vieti si va reduce costurile administratiei pentru deblocarea drumurilor publice pe timp de iarna. Cresterea sigurantei este facilitata prin noua legislatie avand in vedere ca anvelopele de iarna schimba in bine comportamentul unui vehicul in sezonul rece, micsoreaza spatiul de franare, mentin autovehiculul pe traiectoria dorita”, se mentioneaza in comunicatul MTI.
Lanturile sunt contraindicate pe gheata, iar utilizarea lor dauneaza anvelopelor si deterioreaza asfaltul.
MTI: Automobilele trebuie dotate cu anvelope doar pe drumuri acoperite cu zapada, gheata sau polei
Conform art. IV din Ordonanta OG nr.5/2011, prevederile cu privire la obligativitatea dotarii autovehiculelor cu anvelope de iarna, lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate atunci cand circula pe drumurile acoperite cu zapada, gheata sau polei intra in vigoare de la 1 noiembrie 2011, iar legiuitorul nu a prevazut in mod expres un interval de timp in care autovehiculele trebuie sa fie dotate cu anvelope de iarna, ci doar in cazurile mai sus mentionate (drumuri acoperite cu zapada, gheata sau polei).
In concluzie, dotarea autovehiculelor cu anvelope de iarna, lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate nu depinde de o anumita perioada de timp, ci de conditiile meteo, si anume drumuri acoperite cu zapada, gheata sau polei.
“Nu se recomanda anvelope de iarna second-hand mai vechi de 4-5 ani”
Ministerul Transporturilor precizeaza ca un conducator auto trebuie sa achizitioneze anvelope omologate, in concordanta cu cele inscrise de catre RAR in cartea de identitate a vehiculului si care poarta marcajul M+S (sau M.S, sau M&S). “Nu se recomanda anvelope de iarna second-hand mai vechi de 4-5 ani sau la care inaltimea profilului lor este mai mica de 4 mm”, precizeaza oficialii MTI.
Pe de alta parte, reprezentantii Ministerului Transporturilor apreciaza ca “verificarea anvelopelor de catre inspectorii ARR/RAR poate dura cel mult 15 minute, fara a se verifica integral starea tehnica a autovehiculului”.
In ce conditii pot fi acceptate anvelopele “all season”
Anvelopele denumite comercial “all seasons” sau 4S, ca si cele Alpin, Mountain sau Winter, pot fi acceptate daca au marcajul specific anvelopelor de zapada (M+S, M.S., M&S), conform Directivei Consiliului 92/23/CE privind pneurile autovehiculelor si ale remorcilor acestora, precum si montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite CEE-ONU nr. 54.
Cine aplica amenda. Unde ajung banii de amenda
“In cazul autovehiculelor cu masa totala maxima autorizata mai mica de 3,5 tone sau cu maxim 9 locuri pe scaune, inclusiv conducatorul auto, sanctiunea pentru nerespectarea prevederilor legale se aplica conducatorului auto de catre reprezentantii Politiei Rutiere, conform OUG nr.195/2002, valoarea amenzii fiind de 600 – 1400 lei si se face venit integral la bugetele locale”, precizeaza oficialii de la Transporturi.
In cazul autovehiculelor de transport marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si a autovehiculelor de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, sanctiunea pentru nerespectarea prevederilor legale se aplica dupa caz operatorilor de transport/intreprinderilor sau conducatorilor auto de catre inspectorii de trafic ai ARR sau reprezentantii Politiei Rutiere conform OUG nr.109/2005, valoarea amenzii fiind de 2.500 – 4.000 lei si se face venit integral la Bugetul de stat sau bugetele locale, dupa caz.
Daca fapta constatata are ca efect si blocarea unui drum, sanctiunea contraventionala este de 5.000 – 8.000 lei, la care se adauga costurile aferente interventiei de degajare a sectorului de drum afectat.
In ce tari sunt obligatorii anvelopele de iarna si in care sunt doar recomandate
Statele europene care stabilesc obligativitatea “generala” de utilizare a anvelopelor de iarna in anumite perioade calendaristice si in functie de conditiile meteorologice sunt Finlanda, Estonia, Letonia, Lituania, Bosnia-Hertegovina, Slovenia. Doua state au reguli chiar mai stricte, in sensul ca utilizarea nu este conditionata de conditiile meteorologice: Suedia si Norvegia. Obligatia priveste doar proprii cetateni/rezidenti.
Statele europene care stabilesc obligativitatea “partiala” de utilizare a anvelopelor de iarna, in sensul ca acestea trebuie sa fie folosite atunci cand conditiile de drum o impun – drumuri acoperite cu gheata/zapada/mazga/bruma/polei -, indiferent de perioada calendaristica, sunt Germania, Austria, Slovacia, Cehia, Italia, Norvegia, Ungaria, Franta, Spania. Statele europene care doar “recomanda” utilizarea anvelopelor de iarna sunt Polonia, Portugalia, Belgia, Olanda, Bulgaria, Luxembourg, Marea Britanie, Irlanda, Danemarca, Grecia. In mare parte din aceste state este obligatorie utilizarea de lanturi, acolo unde exista marcaje rutiere in acest sens (Polonia, Portugalia, Bulgaria).
Sursa: Gandul