Orice om cu capul pe umeri s-a gandit la scenariul in care Renault nu va mai fi interesat sa produca in Romania, mai ales dupa ce s-a intamplat la Jucu, unde Nokia a inchis fabrica si si-a relocate activitatile de productie in Asia, unde costurile de productie sunt mult mai mici.

Ei bine, temerile noastre nu au fost nici pe departe nejustificate! Astazi, un oficial important al grupului Renault-Nissan ne-a aratat efectiv “pisica” si ne-a spus pe fata ca in momentul in care tara noastra nu va mai fi competitiva din punctul de vedere al costurilor cu personalul, francezii vor muta imediat liniile de productie pentru Logan, Sandero si Duster in Maroc sau in alte tari din zona.

Mai exact, Carlos Tavares a declarant urmatoarele: „Intai trebuie sa spun ca lumea este intr-o continua schimbare, intr-o continua evolutie. De aceea, pentru fiecare dintre noi apar noi provocari. Romania, ca tara, nu face exceptie. Situatia indu­striala din Romania este una de care suntem foarte mandri. Avem parte de calitate atat pe partea de inginerie, cat si de fabricatie. Insa, trebuie sa stiti ca lucrurile nu se opresc aici. Exista oricand posibilitatea sa mutam situri fie catre Maroc, fie catre alte tari din Africa, sa mutam partea de industrial, cat si de inginerie si design. De ce? Pentru ca nu ne putem complace, nu putem sa ajungem la un nivel de complezenta. Nu trebuie sa vedem niciodata situatia ca fiind una statica, pentru ca astfel intelegem situatia economica ca fiind una statica si ajungem intr-o mare eroare”.

Respectand bunele practici de a transmite o veste rea, numarul doi din grupul franco-nipon a inceput prin a elogia calitatea muncii romanilor, de care este foarte mandru insa ulterior a schimbat retorica si ne-a comunicat sincer ca ingineri si designeri se gasesc si in Maroc sau alte tari din nordul Africii. Acestia din urma sunt dispusi sa munceasca chiar pe jumatate din salariile romanilor (250 E este salariul mediu in uzina din Tanger). Tot domnul Tavares ne-a mai infipt un cutit in coaste (pe buna dreptate), amintindu-ne ca Europa de Vest este mult mai accesibila din Maroc, un transport de masini de la Mioveni la portul Contanta durand cam 24 de ore, la care se adauga si distanta mare ce trebuie parcursa cu vaporul pana in Franta sau Spania. Acum, fiind sinceri, Spania si Franta chiar nu acapareaza toate exporturile Dacia, multe dintre modelele produse la noi in tara ajungand si in piete in care nu este nevoie de transport marimitim. Adevarata problema este cea a taraganarii dezvoltarii infrastructurii; constructia autostrazilor avanseaza jenant de incet iar infrastructura feroviara este intr-o continua degradare (vezi situatia CFR Marfa si CFR Calatori).

Ca Renault NU va pleca imediat de la Pitesti, stim sigur (s-au pregatit modele noi ce vor asigura productia pentru cativa ani) insa primul avertisment l-am primit! Este o chestiune de timp pana ce vom avea aceeasi soarta cu fabricile aceluiasi producator din Franta. Problema este ca o astfel de masura ne va afecta mult mai mult pe noi deoarece Dacia are o cifra de afaceri cat 3% din PIB si este cel mai mare exportator roman! Nici nu am luat in calcul afacerile conexe care s-au dezvoltat pe langa aceasta fabrica insa este de ajuns sa de imaginam impactul asupra economiei Romaniei; cazul Oltchim va fi “jucarie” pe langa acest scenariu pentru care punerea in scena este doar o chestiune de timp.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

S-ar putea să-ți placă și...