Ieri, in ultima zi a lunii august, Guvernul Romaniei a aprobat proiectul noii taxe de poluare. Conform acestei noi variante, pentru noile masini care vor fi inmatriculate taxa va scadea cu 25% iar pentru masinile inmatriculate inainte de 1 ianuarie 2007 va trebui sa se achite contravaloarea aceste taxe, la prima vanzare. Prin aceasta masura oficialii romani au reusit inca o data sa complice legea si sa confuzeze posesorii si cumparatorii de masini. Mai devreme sau mai tarziu, din dorinta de a atrage mai multi bani la buget, guvernul va ajunge sa introduca o taxa de poluare anuala care sa se aplice chiar la toate masinile!
Mai jos puteti citi un articol docupentat pe aceastea tema:
Proiectul de lege privind modificarea taxei auto prevede introducerea unei metode de calcul care sa permita taxarea „corecta si reala” a poluatorilor, bazata pe cantitatea de emisii cu impact asupra mediului produsa de acestia, ajungandu-se astfel la reducerea taxei cu circa 25% – 30% fata de situatia actuala. Totodata, posesorii de autovehicule echipate cu motor diesel prevazute cu filtru de particule vor plati o taxa auto cu 25% mai mica.
Pe de alta parte, pentru masinile inscrise in Romania inainte de anul 2007 va trebui platita o taxa auto cu ocazia primei tranzactii, singurele autovehicule scutite de la plata fiind cele incadrate in categoria masinilor istorice sau cele acordate institutiilor publice de catre guverne straine sau organizatii internationale si organisme nonprofit sau de caritate, se precizeaza in Proiectul de lege. Potrivit documentului, atunci cand persoana care solicita inmatricularea sau transcrierea dreptului de proprietate asupra autovehiculului nu poate face dovada datei primei inmatriculari a autovehiculului, taxa se calculeaza in functie de anul fabricatiei.
La capitolul restituirii diferentei de taxa deja achitata, se arata faptul ca pot solicita acest lucru cei care au platit taxa auto mai mare intre iulie 2008 si momentul actual.
Ianuarie 2007, aprilie 2008, februarie 2009 sau decembrie 2010 sunt doar cateva dintre momentele in care ministrii care s-au perindat pe la Ministerul Mediului sau la cel al Finantelor au decis ca este momentul sa reinventeze roata, taxand emisiile de noxe produse de automobile fara sa poata demonstra ca respecta multtrambitatul slogan „poluatorul plateste“.
Sa luam ca exemplu doar taxa care intra acum in vigoare, pentru al carei cuantum sunt luate in calcul atat emisiile de CO2, cat si norma de depoluare, vechimea vehiculului sau cilindreea. Pornind de la principiul „poluatorul plateste“, ar trebui luate in calcul, simplu, doar emisiile poluante. Atat. Numai ca ministrul Borbely, desi admite ca exista masini mai vechi care polueaza mai putin decat niste bolizi noi cu propulsoare mari Euro5, este de parere ca „un vehicul vechi va circula mai putin decat unul nou si va polua mai putin timp“.
„Eu nu pot sa admit, si statul roman nu-si poate permite sa stea indiferent vazand cum anul trecut in Romania s-au cumparat 110.000 de masini noi si s-au adus 230.000 de masini second-hand dintre care 41% au fost mai vechi de zece ani“, declara recent ministrul Borbely, justificand astfel existenta taxei pe poluare. Totusi, el recunoaste si ca actuala modificare a acestui bir nu are ca scop decat sa opreasca avalansa de procese intentate de cetatenii romani.
„Nu exista un termen anume pentru modificarea sistemului de taxare, dar vrem sa clarificam situatia rapid, pentru ca sunt mii si mii de procese. E in interesul nostru ca aceste procese sa dispara, pentru ca ele consuma bani, nervi si energie“, spune ministrul mediului, care ii indeamna pe romani „sa nu mai cheltuie bani cu avocatii daca nu e necesar, pentru ca noua lege va clarifica situatia“.
Daca punem insa cap la cap opiniile oficialului roman, aceasta clarificare este doar una temporara pentru ca, dupa cum chiar Laszlo Borbely declara, „e foarte dificil sa faci un calcul care sa multumeasca pe toata lumea. Probabil ca vom ajunge, si in Romania, sa avem o taxa aplicata pentru toti, care sa tina cont numai de emisiile poluante“. Prin urmare, noua taxa va fi, mai devreme sau mai tarziu, inlocuita de o alta, anuala, si, sa speram, mai aproape de principiul „poluatorul plateste“ decat de acumularea de sume importante la buget.
Sursa: Capital.ro